OSMANLI DÖNEMİ ZONGULDAK KARTPOSTALLARININ ETÜDÜ

Bu Çalışma Zonguldak Altı Yedi Sanat ve Edebiyat Dergisi KIŞ 2020 Sayısında yayımlanmıştır...

GÜRDAL ÖZÇAKIR

OSMANLI DÖNEMİ ZONGULDAK KARTPOSTALLARININ ETÜDÜ

Dünya tarihinde özellikle birinci elden kaynak değeri olması bakımından fotoğrafın keşfi önemli bir dönüm noktası olmuştur. 1839 yılında kullanılmaya başlanılan bu belgeleme aracı ile o günden bugüne kadar gelmiş tüm yaşanılan, görülen şeylere tanıklık etme ve onları gelecek nesillere aktarma arzusu tam olarak gerçekleşmiş oluyordu.

Esas konumuz olan kartpostallar ise aslında hediyelik eşya olsun diye değil, insanlarla daha hızlı temas kurmak üzere bir iletişim aracı olarak icat edilmiştir.

Dünya kartpostal tarihini kronolojik olarak kısaca incelersek araştırmalara göre ilk kartpostal örnekleri 1869 yılında Avusturya-Macaristan İmparatorluğu'nda kullanılmaya başlanmıştır.1891 yılından sonra ise tüm Avrupa’da yaygınlık kazanmıştır. Kartpostalın duygu ve düşünce alışverişini kısa yoldan net bir biçimde gerçekleştirmesi, benimsenmesi ve kullanımını hızlandırmıştır.

            Kartpostalın tüm dünyada yaygınlaşması, Osmanlı Devleti'nin de katılımcı olduğu 1893 Chicago Dünya Sergisi'yle başlamıştır.  

Kartpostal basımı, fotoğrafın topluma yayılmasına ve fotoğrafçılarında çalışma imkânlarını artıracak mali güce ulaşmasına yardımcı olmuştur. Çünkü fotoğraf yüzyılımızın basında oldukça pahalı bir nesne olduğundan, ancak zengin soylular ve aristokrat çevreler tarafından satın alınabilmekte idi. Buna karşın kartpostal geniş halk kitlelerine ulaşma imkânı bulmuştur.

Durumu Osmanlı Devleti açısından değerlendirirsek II. Abdülhamid döneminde, sultanın saraydan çıkmadan dışarıda olanlar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayan dönemin fotoğrafçıları, padişaha sundukları fotoğraflarla sadece padişahın bilgilenmesini değil, aynı zamanda haber nitelikli kartpostalların da yaygınlaşmasında rol oynamışlardır.

Osmanlı İmparatorluğu’nda kartpostal yayıncılığı 1895 yılının Aralık ayında Max FRUCHTERMANN tarafından başlatılmıştır. Max FRUCHTERMAN İstanbul'a, uyruğu olduğu Avusturya-Macaristan İmparatorluğu'ndan 1867 yılında gelip iki yıl sonra Yüksek Kaldırım'da bir çerçeveci dükkânı açmıştır. Zeki ve ileri görüşlü genç Max FRUCHTERMAN 1896 yılı başlangıcını kartpostal ticareti için bir nevi milat saymıştır.

                                         

                                                          Max FRUCHTERMAN

                               

O sırada Cadde-i Kebir’deki fotoğraf yazıhaneleri, fotoğraf işinden büyük paralar kazanıyorlardı. Fotoğraf birçok kişi için yine de pahalıydı. Fruchtermann ise eğer o fotoğraflardan birkaçını edinip bir matbaada kartona bastırabilirse çok iyi para kazanacağından oldukça emindi. Osmanlı Devletinin ilk kartpostal serisini Güneybatı Polonya'da bulunan Wroclaw şehrinde bastırmaya karar verdi. Böylece Osmanlı coğrafyasından panoramalar sunmanın ötesinde, gündelik yaşam, insan portreleri ve siyasi olaylar hakkında ipuçları sunan birer belge niteliğindeki kartpostalların serüveni, Fruchtermann’ın 1918'de ölümüne kadar devam etti.

Üzerinde resimlerin bulunduğu kartlarla haberleşme, Osmanlı'da da tıpkı Avrupa'da olduğu gibi, zarfın içine konulmayı gerektirmiyordu. Bu durum sağladığı büyük kolaylık sebebiyle hızla benimsendi ve yayıldı. Toplumun taleplerinin artması sonucunda dönemin önemli olayları ve farklı konular mesela 31 Mart Vakası, II. Meşrutiyetin İlanı, Hareket Ordusu’nun Gelişi, Osmanlı saray kıyafetleri, Selamlık merasimleri ve padişahlar kartpostallarda yer bulup tüm Osmanlı coğrafyasını ve dünyayı dolaştı.

                                           


                                                                      

Görsel malzemesini Abdullah FRÉRES, Apollon BERGGREN, Gülmez FRÉRES, HOUGAS, Jean WEİNBERG, M. IRANİAN gibi İstanbul‘un ünlü fotoğrafçılarından sağlayan FRUCHTERMANN, neredeyse İstanbul‘un tüm semtlerini gösteren kartlar bastığı gibi Anadolu kentleriyle de ilgili pek çok kart yayımlamıştır.

                         


                         

Ama çok ilginçtir ki nedense kömürün keşfi ile adeta yeniden doğan, üzerindeki ölü toprağını atan maden şehri Zonguldak’a ait bir kartpostal FRUCHTERMANN’ın koleksiyonunda yer almamıştır.

Notlarıma baktığımda 2006 Eylül ayından itibaren Zonguldak kartları ilgili araştırmalara başlamışım. Başta en büyük zorluk Zonguldak kartlarını bir sistematiğe oturtma güçlüğü idi. Birinci elden kaynak olarak orijinal kartlara ulaşmak oldukça zor bir durumdu çünkü bu kartlar Zonguldak’tan başta Fransa olmak üzere birçok Avrupa ülkesine hatta Çin’den Amerika’ya kadar neredeyse tüm dünyaya o dönem yayılmışlardı.

Türkiye de koleksiyonerlik bilincinin artması ile özellikle son 20-25 senede bu kartlar ilginç bir şekilde doğdukları topraklara müzayedeler aracılığıyla dönmeye başladılar. Bu çalışmamda kartlar hakkındaki bilgileri büyük ölçüde internet müzayedelerinden toparladım. Bu sabır gerektiren oldukça uzun ve zor bir süreçti. A. Karamitsos International Auctions, Delcamps ve Ebay siteleri bilgiler elde etmemde çok yararlı oldular. Şu an Türkiye’de bu kartlara sahip olan ve Osmanlı kartpostalları alanında ülkemizin en önemli koleksiyoneri Sayın Orlonda Carlo CALUMENO Zonguldak Kömür Havzası ile ilgili çalışmaları ile tanınan Donald QUATAERT’ın “Miners and the State in the Ottoman Empire: The Zonguldak Coalfield, 1822-1920” (Osmanlı İmparatorluğu'nda Madenciler ve Devlet Zonguldak Kömür Havzası 1822-1920) adlı eseri için elindeki Zonguldak kartları ile görsellik açısından büyük destek sağlamıştır. Kitabı tanıtan sitede ona ait 36 kartpostal bulunmaktaydı. İncelediğim ilk kartlar bunlar oldu. Zonguldak havzası ile ilgili bugün başucu kitaplardan birini yazan Donald QUATAERT 2011 yılında vefat edince ne yazık ki kitap ile ilgili tanıtım sitesi de kapatılmış yani şu an faal değil.

İlk aşamada tahminim bu konudaki sınırlı bilgilerim yüzünden bu kartların Fransız sermayeli Ereğli Şirketi Osmaniyesi (Societe Ottomane D'Heraclee) tarafından basıldığı idi. Yukarıda bahsettiğim 36 kartpostalın çoğunda bu şirketin ön yüzde adı geçiyordu. Ama sonrasında elime geçen kartpostal görseli sayısı çoğaldıkça ve kartların arka yüzlerini de inceleme imkânı doğunca Zonguldak için üretilen kartpostalların editörlerini de tespit etmiş oldum. Bu isimler Dimitri VLACHOS, Georges M. PERPİGNANİ, Jacques N.MENEVİCH, Kevork ANMEGHOUK, Georges PAPANTOİNE’dir.

Bunlardan başka Fransız sermayeli Ereğli Şirket-i Osmaniyesi (Societe Ottomane D'Heraclee) tarafından bizzat Fransa’da bastırılan kartpostallar vardır. Bir de Paul FALZON adlı bir tüccar 1897 yılında Zonguldak’ta kurulan mağazasının tanıtımını yapmak için bir seri hazırlatmıştır. Bu çalışmamda şu ana kadar toplam 122 farklı kartpostala ulaşmış bulunuyorum. Şimdi sırasıyla bu editörler ve kartları hakkındaki mevcut bilgilerimizi sıralayalım:

1- Dimitri VLACHOS: Bu editöre ait şu ana kadar tarafımızdan 10 çeşit kart tespit edilmiştir. Şehrin belirli bölgelerinden manzaralar yanında kent tarihi açısından iki önemli kartı vardır. Bunlar Rum azınlığa ait “Paskalya Günü Ayin Alayı Yürüyüşü” ile şehirde yapılan “Meşrutiyet’in İlanı” kutlamalarıdır.




2- Georges M. PERPİGNANİ: Bu editöre ait şu ana kadar tarafımızdan 16 çeşit kart tespit edilmiştir. Bu kartların en belirgin özelliği ön yüzde “Salut de Zongouldak” (Zonguldak’tan selamlar) ibaresidir. Acılık, Çaydamar, Gelik‘ten manzaralar ile beraber kömürün çıkarıldığı ocaklardan ve sonrası geçirdiği işlemlerden görüntüler içeren kartlardır. Bir de benim çok beğendiğim bir kart vardır ki Georges M. PERPİGNANİ burada şirketinde çalışan tüm personeli bir kartpostalda adeta ölümsüzleştirmiştir.1899 yılında şirket için bir Yunanlı editöre hazırlatılan ve basılan bu kartta şirketi hakkında şu bilgilere ulaşıyoruz. “Georges M. PERPİGNANİ Confiseur debit des Tabacs,Changeur des Monnaies et Collectionneur des Cartes Postales.” (Şekerci, Tütüncü, Döviz bürosu ve Kartpostal Koleksiyoncusu.)



3- Jacques N. MENEVİCH: Bu editöre ait şu ana kadar tarafımızdan 16 çeşit kart tespit edilmiştir. Bu editör de Gelik ve Yayla bölgesini ayrıca ağırlıklı olarak da sahil ve liman bölgesini çokça işlerken 2 adet de estetik açıdan mükemmel panorama şeklinde ortadan katlanan bastırmıştır.




4- Kevork ANMEGHOUK: Hakkında çok az bilgi toplayabildiğimiz bu editör S.O.H yani “Societe Ottomane D'Heraclee” adına 12 adetlik bir seri oluşturmuştur. Kevork ANMEGHOUK hakkında bir yönden şanslıyız çünkü hazırladığı tüm seriyi tespit etme imkânımız oldu.

 

                                 

                                

                               

5-Georges PAPANTOİNE: Dönemin ünlü editörleri Max Fruchtermann, E. P. Rochat, Römmler - Jonas Dresden, M.J.C, Bon Marche gibi İstanbul konulu bir koleksiyon hazırlayan Georges PAPANTOİNE adlı bu editöre ait istisna olarak hazırladığını düşündüğüm Zonguldak konulu sadece 2 adet kartpostala rastladık. Bu iki kart da meşhur Rombaki Ocağı görüntüleniyordu.

 


6-Paul FALZON Kartları: 1897 yılında Zonguldak’ta madencilere erzak tedarik amacıyla Avrupa tarzında ilk mağazayı açan bu Fransız tüccar hakkında elimizde tek bilgi yine Donald QUATAERT’ın “Miners and the State in the Ottoman Empire: The Zonguldak Coalfield, 1822-1920”(Osmanlı İmparatorluğu'nda Madenciler ve Devlet Zonguldak Kömür Havzası 1822-1920) adlı kitabında yer almaktadır. Paul FALZON mağazasının hazırlattığı kartlarda ön yüzde “Societe Ottomane D'Heraclee” yani “Ereğli Şirket-i Osmaniyesi” yazısı fotoğrafın altında mutlaka yer alıyordu. Kartın yine ön yüzünde üstte “Souvenir de Zongouldak” (Mer Noire) “Zonguldak Hatırası” (Karadeniz) yazısı bu kartların en karakteristik özelliğiydi. Paul FALZON’un kaç kart hazırlattığını ise şu an için 45 çeşit olarak belirliyoruz. Çünkü ulaşabildiğimiz tespit ettiğimiz kartların üzerinde en sonuncu kart numarası 45 olarak karşımızda duruyor. Bunlardan 30 âdetini dijital arşivimize katma şansını yakaladık.

Paul FALZON bu serinin ilk 23 kartını İtalya da Cenova şehrinde faaliyet gösteren editör F.LLI DELL'AVO (GENOVA) şirketine hazırlatmış, sonrasında ise yurt içinde büyük ihtimalle İstanbul’da bu serinin basımına devam edilmiştir. Kartların hazırlanma serüveni nedir? Tam olarak şu an için bilemesek dte “Societe Ottomane D'Heraclee” bu işe bir şekilde ön ayak olmuştur diye düşünüyoruz. O dönemin haberleşmede en yaygın ve hızlı enstrümanı olan kartpostallar sayesinde şirket gerek Osmanlı coğrafyasında gerek Avrupa diğer kıtalarda bu şekilde reklamını en güzel şekilde yapabilmekteydi. Çünkü bu kartlarda 1897’den itibaren şirketin tüm atılımları, çalışma alanları ve modern tesisleri çok güzel bir şekilde fotoğraflanmıştır.





7-Societe Ottomane D'Heraclee Şirketi Kartları: Şirketin bizzat Fransa’da hazırlattığı kartlardır. Şu ana kadar 35 çeşit olarak tespit ettiğimiz kartların ön yüzünde şirketin ismi Societe Ottomane D'Heraclee ve SOCİETE OTTOMANE D'HERACLEE şeklinde iki farklı punto kullanılarak yazılmıştır. Şirketin adı küçük harflerle yazılan kartların bazılarında yine “Souvenir de Zongouldak” ibaresine rastlanır. İlginç bir şekilde şirketin adı küçük harfli yazılan kartlarda bazılarının seri numarası yoktur. Bazılarında ise seri numaraları verilmiştir. Seri mantığını tam olarak tanımlayamadığımız bu seride toplam kaç kart olduğu maalesef şu anda tam bir muammadır. Seri numarası yazan elimizdeki en son numaralı kart 34 numaralı karttır.





GÜRDAL ÖZÇAKIR
4 HAZİRAN 2020
KDZ.EREĞLİ
        
google.com, pub-9766373420522367, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Yorumlar

Adsız dedi ki…
Elinize sağlık hocam. Güzel bir çalışma olmuş.
Çok teşekkürler, doğa gezilerinde görüşmek dileğiyle...

Bu blogdaki popüler yayınlar

KDZ.EREĞLİ İLE İLGİLİ KİŞİ, LAKAP,YER ADLARI VE DEYİMLER

BİR İSYANIN ANATOMİSİ;DEVREKLİ SAHTE KADIN PEYGAMBER DUDU HATUN İSYANI İLE KIZLAR DERESİ EFSANESİNİN BAĞLANTISI

ZONGULDAK DOĞUMLU TÜRK POPU’NUN İLK STARLARINDAN AY-FERİ