17'nci Tünel
EROL ÇATMA'NIN KALEMİNDEN 17'nci Tünel Avrupa’da kömür üretimi başladığı zaman en önemli sorun nakliyat olarak belirlenmiş, bu nedenle, “Denize uzak olan madenin hiçbir iktisadi önemi yoktur” demişler. Çünkü o zaman ki koşullarda nakliyat masrafı, üretim masrafını ikiye, hatta üçe katlıyormuş. Kömürün nakliyat maliyeti yüksek olduğu zaman, üretim maliyetine paralel olarak satış fiyatı da artar ticari değeri de kalmaz, kömür üreticisi diğer ülkelerle veya şirketlerle rekabet edemez, o nedenle de madenin çalıştırılması zarardan başka bir işe yaramaz. Avrupa’da bu konuda şanslı ülkelerin başında İngiltere, şansız ülkelerin başında ise, Fransa geliyor. Fransa kömür madenleri denize uzak olduğu için nakliyatı çok masraflı olduğu için, bütün kömür madenleri zararla işlemektedir. İngiltere nakliyat konusunda, okyanusun ortasında bir ada olduğu gibi, nehir yollarını da iyi kullandığından kömürü ekonomik olduğundan Kardif kömürleri Avrupa ve dünya piyasasına hâ