KAHRAMAN GEMİ ALEMDAR MÜZE OLUYOR

Zonguldak'ın Ereğli ilçesinde, Kurtuluş Savaşı'nın tek deniz çatışmasının silahsız kurtarma gemisi olan ve Milli Mücadele döneminde harp malzemesi taşıyan gemilere kollama görevini de üstlenen Alemdar Gemisi, aynı ölçülerde yeniden yapılıyor.Alınan bilgiyere göre, 1898'de Danimarka'da 49.475 metre uzunluğunda ve 7.95 metre genişliğinde kurtarma gemisi olarak inşa edilen Alemdar, Kurtuluş Savaşı'nda müttefik kuvvetlerin himayesinden kaçırılarak Milli Mücadele'de efsanevi şekilde hizmetlerde bulunmasının ardından 1982'de sökülerek tarih sahnesinden çekildi.Kara harpleri bütünü olan Kurtuluş Savaşı'nda tek deniz çatışmasının kahramanı Alemdar Gemisi'nin, orduya gerekli silah ve cephaneyi Rusya'dan, Trabzon ve İnebolu'ya deniz yoluyla taşıyarak bulunduğu önemli hizmetlerin anlatılması ve destansı öyküsünün yeniden yaşatılması için çalışma başlatıldı.Geminin inşasının gerçekleştirilmesine yönelik kurulan Gazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği, özel şirketlerin 25-30 bin dolar istediği Alemdar Gemisi'nin yapım projesini Deniz Kuvvetleri Komutanlığının desteğini isteyerek hazırlattı.ERDEMİR'den de özelleştirme öncesi 165 ton gemi sacı bağışlanmasının ardından ilçedeki 4 tersane, kendilerine tahsis edilen bölümlerin inşasına başladı.DENİZ MÜZESİ OLACAKGazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği Başkan Yardımcısı Yalçın Akın, yıl sonuna kadar Alemdar Gemisi'nin tamamlanarak ilçe merkezinde oluşturulan alana konuşlandırılmasının hedeflendiğini söyledi.Geminin ambar bölümünün Deniz Müzesi olarak halkın ziyaretine açılmasının planlandığını anlatan Akın, şöyle dedi:''Geminin orijinaline uygun bire bir ölçekte yapımı sürüyor. Tersanelerin çalışmalarını tamamlamalarından sonra donanımının gerçekleştirilmesi için halkın desteğini isteyeceğiz. Vatandaşların bağışlarıyla Milli Mücadele'de kahramanlık göstermiş bu gemi, gelecek kuşaklarda tarih bilincinin yerleşmesine katkı sağlayacaktır. Tarihinin gizli kahramanlık destanlarından birini yazan Alemdar ve denizcilerinin hikayelerine daha çok ihtiyaç duyduğumuz dönemde projenin haya geçmesi önem arz ediyor.''ALEMDAR'IN DESTANSI ÖYKÜSÜGazi Alemdar Gemisi Yaptırma ve Yaşatma Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Atılay Durmaz Demiroğlu'nun derlemesinden alınan bilgiye göre, 1898'de Danimarka'da kurtarma gemisi olarak inşa edilen Alemdar, Marmara Denizi ve boğaz çevresinde Osmanlı'da kurtarma hizmetleri yapıyordu.Birinci Dünya Savaşı sonunda Osmanlı Donanmasının çürümeye terk edilmesinin ardından muharebe gücü olmayan gemiler arasında yer aldığından kurtarma seferleri yapmasına izin verilen Alemdar'ı, Milli Mücadele'nin içine çekilebilmek için boğazdan kaçış planı hazırlanır.Gemideki 7 kahraman denizci, Karadeniz'deki şiddetli fırtınayı fırsat bilerek ''vira bismillah'' deyip demir aldı. Müttefik gemilerin arasından geçerken batmakta olan bir gemiye yardıma gittiklerini söyleyen denizciler, boğazdan çıkıp zorlu yolculuğun ardından Ereğli'ye ulaşır.Ereğli'den 80 ton kömür yüklenen Alemdar, bir süre sonra Trabzon'a gitmek üzere hareket ettiği sırada ilçedeki gayri Müslimlerin ve casusların haber vermesi sonucu Fransız Karadeniz Komutanlığındaki C-27 gambotu Bartın'ın Amasra ilçesinde pusuya yatarak gemiye asker çıkarmayı başarır.ASKERLERİ HORONLA KANDIRDILARYönü İstanbul'a çevrilen ve C-27 gambotunun takibe aldığı Alemdar'ın personeli, kurtuluş planları gerçekleştirmeye başlar. Gemide kemençenin kıvrak nağmeleriyle horon oynayan personel, Fransız askerleri de davet ederek, 4 Fransız ile 1 subayı etkisiz hale getirip silahlarına el koyar.Ani manevrayla dümen kıran Alemdar'ın peşine düşen gambottan açılan ateşe tüfeklerle karşılık veren gemi personeline, Ereğli'ye yaklaşılması üzerine karadan da destek verilir.Sandallarla da denize açılan vatandaşların desteğiyle C-27 gambotu mağlup olarak bölgeden ayrılır, esir 5 askerin ise serbest bırakılmasına karşılık Fransızlardan Karadeniz'de dolaşan Türk bayraklı gemilere dokunulmaması garantisi alınır.Fransızlarla yapılan anlaşma gereği Milli Mücadele'nin sonuna kadar Ereğli'de demirli kalması gereken Alemdar, yine efsanevi bir kaçış öyküsüyle fırtınalı bir Karadeniz gününde siyah rengi griye boyanarak Trabzon'a getirilir.Rusya'dan harp malzemesi taşıyan gemilere karakol ve kollama görevi yapan Alemdar, 1951'de İstanbul Haliç Tersanesinde büyük onarımdan geçirilir, 1959'dan sonra ise hizmet dışı bırakılır. 1964 ve 1980'de özel firmalar tarafından satın alınmasının ardından da 1982'de sökülmek üzere satılır.
www.ereglihakimiyet.net

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KDZ.EREĞLİ İLE İLGİLİ KİŞİ, LAKAP,YER ADLARI VE DEYİMLER

ZONGULDAK DOĞUMLU TÜRK POPU’NUN İLK STARLARINDAN AY-FERİ

BİR İSYANIN ANATOMİSİ;DEVREKLİ SAHTE KADIN PEYGAMBER DUDU HATUN İSYANI İLE KIZLAR DERESİ EFSANESİNİN BAĞLANTISI